Rovshan Agayev
Kənd
təsərrüfatında kooperativlərin yaradılması vacibliyi
Azərbaycan hökuməti yaxın 3 ildə
ölkədə 46 aqroholdinqin yaradılması prosesinin başa çatacağını bildirir. Rəsmi
təbliğatın əsas vurğusu budur ki, həmin holdinqlər tam fəaliyyətə başlayandan
sonra ölkənin ərazaq təhlükəsizliyinə böyük töhfə olmaqla yanaşı (daxili
istehsalın genişlənməsi baxımından) ölkənin qeyri-neft ixrac potensialı da
artacaq.
Rəsmi xəbərlərdə o da deyilir ki,
bu holdinqlərin sərəncamında 150 min hektara yaxın kənd təsərrüfatına yararlı
torpaq sahəsi olacaq. Bu isə 800 min nəfərə yaxın xırda ailə təsərrüfatlarına
islahat nəticəsində verilən pay torpaqlarının 12%-nə bərabər bir sahədir.
İlk baxışdan iri kənd təsərrüfatı
holdinqlərinin yaradılması ilə bağlı rəsmi arqumentlər əsaslı görsənir. Lakin
burda bir neçə problem var. Əvvəla, Azərbaycanda aqrar sektor ən azı 250-300
min nəfər ailənin əsas dolanışıq mənbəyidir. Bu ailələr əllərində ən yaxşı
halda 1.5-2 hektar torpaq sahəsi olan xırda təsərrüfatlardır. Belə şəraitdə iri
holdinqlərin dövlətin hər cür imtiyazları ilə və nəhəng resurslarla bazara
daxil olması rəqabət prinsipini tamamilə alt-üst edir və kənd təsərrüfatında
xırda-orta sahibkarlığın sürətlə sıradan çıxması riskini artırır. Hökumətin
dövlət torpaq fondu, Aqrolizinq, Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu və dövlət
büdcəsinin investisiya xərcləri çərçivəsində 3-4 ildə 40-45 holdinqə verdiyi
dəstəyi 20 ildə on minlərlə kiçik fermerə verdiyi dəstəyi müqayisə etmək
kifayətdir ki, onların hansı fövqəladə hökumət dəstəyi ilə ortaya çıxdığı hər
kəsə aydın olsun.
Belə holdinqlər yarana bilməzmi?
Yarana bilər və yaranmasından iqtisadiyyatımız böyük fayda da götürə bilər.
Amma 2 mühüm şərt çərçivəsində: 1) Bu cür holdinqlərin yaradılmasında dövlətin
rolu minimum olmalı, əsasən özəl kapitalın hesabına baş verməlidir. Hansısa
özəl sektor təmsilçisi 100 mln. manatlarla xərcləyib iri aqrar müəssisə
yaradırsa, buna necə müdaxilə etmək olar? Amma onun yaranmasında bu və ya digər
formada dövlət dəstəyi 30%-dən 50%-dək iştirak edəcəksə, burda yüksək
səviyyəsdə şəffaflıq və ədalətli iştirakçılıq olmalıdır. Şəffaflıq odur ki,
proses tam açıq olmalı, bu holdinqlərin rəsmi sabiblərinin kimliyi və dövlət
vəsaitlərinin hansı şirkətlərə və şəxslərə dəstək olduğunu hər kəs bilməlidir.
Ədalətli yanaşma odur ki, hər kəsin eyni dərəcədə dövlət dəstəyindən
yararlanmaq haqqı olmalıdır. 2) Dövlət iri fermer təsərrüfatlarına göstərdiyi
dəstəyin eynisini xırda təsərrüfatlara da göstərməlidr. Məsələn, ölkədə ötən
ildən aqrar kopperativlərin yaradılması haqqında qanun qüvvəyə minib, bunun
ardınca kooperativlərin inkişafı ilə bağlı proqram təsdiqlənib. Hökumət bu
normativ sənədlərdən çıxış edərək yaxın 5 ildə ölkədə ən azı, məsələn 250
(yaxud 300,500 - say şərtidir) kooperativin yaradılmasını hədəf kimi qarşısına
məqsəd qoa bilər. Bunun nümunəsini artıq Gürcüstan hökuməti edir. Gürcüstanda
dağlıq ərazilərdə 0.1 hektar, aran ərazilərdə 0.3 hektar torpaq payı ilə
kooperativ yaratmaq istəyən, lakin ən azı 20 payçının iştirakı ilə yaradılmlış
üzümçülərə hökumət bilavasitə öz vəsaitləri hesabına 100 ton istehsal gücü olan
emal müəssisəsi qurur.
Gürcüstan təcrübəsi ilə bağlı
məlumatın linkinə daxil ola bilərsiniz:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder