13 Ocak 2021 Çarşamba

İşsizlərə pandemiyanın mənfi təsirlərinin azaldılması tədbirləri: hökumətin siyasəti və nəticələri


Azərbaycanda məşğul və işsiz hesab olunan şəxslər 


“Məşğulluq haqqında” Qanunun 1.1.6-cı maddəsi - İşsiz şəxs: 

* işi və qazancı olmayan, 

* işə başlamağa hazır olan 

* müvafiq dövlət orqanınında işsiz kimi qeydiyyata alınan 

* əmək qabiliyyətli yaşda olan əmək qabiliyyətli şəxslər 

“Məşğulluq haqqında” Qanunun 1.1.7-cı maddəsi - İşaxtaran şəxs: 

dövlət məşğulluq xidmətinə münasib iş üçün müraciət edən və işaxtaran kimi qeydiyyata alınan şəxs 

Məşğulluq haqqında” Qanunun 4-cü maddəsi - Məşğul şəxslər: 

* muzdla (əmək müqaviləsi əsasında) şləyənlər; 

* mülki-hüquqi xarakterli (qarşı tərəflə əmək münasibətləri yaratmadan) müqavilələrlə işləyənlər; 

* sahibkarlar, mülkiyyətində kənd təsərrüfatına yararlı torpaq payı olanlar, ailə kəndli təsərrüfatının üzvləri; 

* haqqı ödənilən vəzifəyə seçilənlər, təyin və ya təsdiq edilənlər; 

* Silahlı Qüvvələrdə xidmət edənlər; 

* ödənişli fəaliyyətlə məşğul olan ali və orta ixtisas təhsil müəssisələrində əyani təhsil alanlar; 

* Ölkə hüdudlarından kənarda qanuni əsaslarla əmək fəaliyyəti ilə məşğul olan vətəndaşlar.


İşszilərin qeydiyyatı 


“Məşğulluq haqqında” Qanunun 5-cü maddəsi – işsizlərin qeydiyyatı: 

* İşaxtaranlar elektron informasiya sistemində elektron ərizəni doldurduqdan sonra işaxtaran şəxslər kimi qeydiyyata alınırlar;

* İşaxtaran kimi qeydiyyat zamanı elektron informasiya sistemində olan məlumatlar əsasında elektron qaydada fərdi məşğulluq vərəqi tərtib edilir; 

* Şəxs işaxtaran kimi qeydiyyata alındığı gündən 5 iş günü ərzində ona münasib iş təklif olunmalıdı

* Belə təklif olmadıqda və ya işəgötürən tərəfindən vakansiyaya qəbulundan imtina edildikdə şəxs işsiz kimi qeydiyyata alınır


İşsizlik probleminin həlli sahəsində dövlətin vəzifələri 


“Məşğulluq haqqında” Qanunun 6-cı maddəsi: 

(I) işaxtaran və işsiz şəxslərin sosial müdafiəsinin təmin edilməsi, işə düzəlməkdə çətinlik çəkən şəxslərin məşğulluğunun təmin edilməsinə köməklik göstərən tədbirlərin görülməsi, 

(II) işsizlikdən icbari sığortanın tətbiqi


Azərbaycanda işszilərin müdafiəsi – sığorta sistemi 


“İşsizlikdən sığorta haqqında” Qanunda nəzərdə tutulan tələb və mexanizmlər 

* İşsizlikdən sığorta sığortaolunanların itirilmiş əməkhaqlarının kompensasiya edilməsinə yönəldilmiş təminat formasıdır 

* İşsizlik sığortası üçün işəgötürən (sığortaedən) əmək ödənişi fondunun 0.5%-i, işçi (sığortaolunan) isə ona hesablanmış əmək haqqının 0.5%-i qədər sığorta haqqı ödəyir 

* Sığorta ödənişlərinin 3 növü müəyəyn edilib: əsas sığorta ödənişi, sığorta ödənişinə əlavə və minimum sığorta ödənişi. 

* İşsizlik başlanmazdan öncəki 24 təqvim ayı ərzində 12 təqvim ayından çox sığorta stajına malik olan sığortaolunanlar itirilmiş orta aylıq əmək haqqının 50%-i intervalında müavinət ala bilirlər 

* Sığorta stajı işsizliyin başlanmasından əvvəlki 24 təqvim ayı ərzində 12 təqvim ayından az, lakin ən azı 1 il olarsa, qanunvericiliklə nəzərdə tutulan minimum məbləğdə sığorta ödənişi ala bilir


Azərbaycanda məşğulluğun və işsizliyin statistik uçotunun təşkili 


DSK təsdiqlədiyi 15 may 2012-ci il tarixli 26/6 nömrəli qərarı: 

* Hər rüb respondentlərin 25%-i rotasiya edilməklə 21 min ev təsərrüfatı arasında əhalinin iqtisadi fəallığına dair seçmə statistik müayinə aparır 

* Müayinə üçün sorğu anketi Beynəlxalq Əmək Təşkilatının (BƏT) işsizliyin ölçülməsilə bağlı metodologiyasına uyğun hazırlanıb. 

* Sorğuya yalnız 15 yaşı tamam olmuş şəxslər cəlb edilir 

* 6 ay və daha çox müddətə: ezamiyyətdə, xarici ölkələrdə olanlar, xəstəxanada müalicə olunanlar, yaşadığı yerdən kənarda təhsil alanlar, hərbi xidmətdə olanlar, məhkəmənin qərarı ilə cəza çəkən və məcburi müalicə olunanlar sorğuya cəlb edilmirlər 

* Metodologiyaya görə müayinə həftəsində az 1 saat işləyib gəlir əldə edibsə, işsiz kimi qeyd edilmir 

* Əgər iş olmayıbsa bunun səbələri dəqiqləşdir


Azərbaycanda məşğulluğun və işsizliyin statistik uçotunun təşkili



DSK və məşğulluq xidmətinin işsizlik göstəriciləri arasında bir sıra obyektiv səbəbdən fərqlər var 

Təcrübədə bəzən şəxslər dövlət məşğulluq xidmətinin təklif etdiyi işləri özləri üçün münasib saymır və imtina edir 

Nəticədə belə şəxslərı işsiz status verilmir 

DSK-nın müayinələrində isə respondentlərin hansısa işi münasib sayıb-saymaması meyar deyil, sorğuda istinad olunan dövrə işi və qazancı olmayan şəxs işsiz kimi uçota alınırlar 

Fərqin digər mühüm səbəbi odur ki, heç də bütün işsiz şəxslər rəsmi məşğulluq orqanına müraciət etmir 

Çünki bəzən onların müavinət ala, yaxud münasib iş tapa biləcəklərinə inamı olmur və onlar müraciət etmirlər. 

Halbuk həmin şəxsləri DSK-nın müayinəsi aşkarlaya bilir.


Pandemiya dövründə Azərbaycan hökumətinin işsizlərə və məşğulluğa dəstəyi


2020-c ildə sərt karantin rejiminin tətbiqilə bağlı 600 min nəfər işsiz şəxsə (o cümlədən qeyri-formal işləyən şəxslərə) birdəfəlik ödəmə proqramı çərçivəsində aylıq 190 manat məbləğində müavinət ödənilib 

Ümumilikdə həmin proqramın icrası üçün 450 milyon manat vəsait sərf olundu


Böhran şəraitində Azərbaycanda işsizlərin sosial müdafiəsi imkanlarını məhdudlaşdıran hüquqi və institusional mexanizmlər 


Qeyri-formal məşğulluğun miqyasının böyük olması: 

* Qeyri-formal məşğulluq işsizlik üçün ən ciddi problemdir, çünki bu təbəqə müqaviləsiz və sığortasız çalışdığıü üçün istənilən riskli və böhranlı şəraitdə sosial müdafiəsiz qalırlar 

* BƏT-nin son hesabatlardan birində qeyd edilir ki, dünyada mövcud olan 1.6 mlrd. nəfər qeyri-formal məşğul əhalinin əhəmiyyətli hissəsi Covid-19 pandemiyasının ciddi şəkildə təsrilənirlər və onların qazancları azı 60% itkiyə məruz qalır 

* Hesabatda qeyd olunur ki, dünyada hər 10 işçidən 6 nəfəri qeyri-formal sektorda çalışır. 

* Qeyri-rəsmi məşğulluğun əhəmiyyətli bir hissəsi küçə ticarəti, evdə yaşlılara və uşaqlara baxım, mənzillərə xidmət (ustaların fəaliyyəti) və s. kimi işləri əhatə edir 

* Pandemiya və sərt karantik rejiminin tətbiqi, izolyasiya tədbirləri insanların böyük əksəriyyətini bu tip xidmətlərdən imtina etməyə, küçə xidmətlərini məcburi qaydada təxirə salmağa məcbur edir 

* Belə şəraitdə gündəlik və təsadüfi qazanclarla özünün və ailəsinin fizoloji ehtiyaclarını qarşılayan qeyri-formal çalışanların və özünəməşğul insanların dövlətin sosial dəstəyi olmadan keçinməsi imkansızdır 

* Azərbaycanda əmək, mülki və vergi qanunvericiliyinə görə, əmək müqaviləsi və mülki hüquqi müqavilə bağlanılmadan müəyyən fəaliyyəti yerinə yetirənlər, sahibkarlıq fəaliyyəti göstərənlər, mülkiyyətində olan kənd təsərrüfatına yararlı torpaqdan istifadəni rəsmiləşdirərək həyata keçirənlər formal məşğullardır 

* Bunlardan kənar çalışanların hamısı qeyri-formal məşğul hesab edilir 

* Rəsmi statistikaya görə, hazırda 4.888 mln. nəfər məşğul əhalinin cəmi 1.682 mln. nəfəri (34,4%-i) əmək müqaviləsi) ilə çalışır və işszilik sığortası ödəyir 

* Hesablama Palatasının məlumatına görə, aktiv fəaliyyətdə olan fiziki şəxs vergi ödəyicilərinin sayı isə 414,6 min nəfər olub 

* Yəni ən yaxşı halda iqtisadi fəal hesab olunan əhalilinin hər 3 nəfərindən 1 nəfərinin işsizlikdən sığortası mövcuddur 

* Ümumilikdə isə rəsmi məşğul əhalinin sayı ümumi iqtisadi fəali əhalidə xüsusi çəkisi 40%-dən çox deyil


İş qüvvəsinin məşğulluq strukturuna görə bölgüsü 



BƏT-nin məlumatları göstərir ki, dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinin demək olar ki, hamısında, istisnasız olaraq məşğulluğun strukturunda əmək müqaviləsi ilə, muzdlu işçi statusunda çalışanlar yüksək xüsusi çəkiyə malikdir


Böhran şəraitində Azərbaycanda işsizlərin sosial müdafiəsi imkanlarını məhdudlaşdıran hüquqi və institusional mexanizmlər 

Qeyri-muzdlu işçilər işsizlikdən sığorta mexanizminin əhatə dairəsinə daxil deyil, sığorta mexanizminin əhatə dairəsi məhduddur 

* “İşsizlikdən sığorta haqqında” Qanunun məqsədi kimi sığortaolunanların itirilmiş əmək haqqının kompensasiya edilməsi göstərilir 

* Bir sıra fərdi xidmətlər təqdim edən sərbəst peşə sahibləri və məşğul əhali var ki, onlar sahibkar statusu aldığı üçün sığortalanmaq hüququna sahib deyillər 

* “Məşğul haqqında” Qanun torpaq ölçüsü nəzərə alınmadan bütün torpaq payçılarını məşğul əhaliyə aid edir və istənilən stiuasiyada onların işsiz kimi müraciət etməsinə hüquqi cəhətdən istisna yaradır 


Böhran şəraitində Azərbaycanda işsizlərin sosial müdafiəsi imkanlarını məhdudlaşdıran hüquqi və institusional mexanizmlər 

Bəzi hüquqi mexanizmlərin və anlayışların qeyri-məyyən və yayğın olması işaxtaran şəxslərin müəyyən hissəsini işsizlik sığortası ilə əhatə olunmaq imkanına subyektiv maneələr yaradır 

* Məsələn, “Məşğulluq haqqında Qanun”un 6-cı maddəsində təsbit edilən “münasib iş” anlayışını göstərmək mümkündür 

* Həmin maddəyə əsasən, işaxtaran üçün onun təhsili, ixtisası, əvvəlki peşəsi üzrə təcrübəsi, səhhəti, təklif edilən iş yerinə ictimai nəqliyyatla gedibgəlməsi mümkünlüyü nəzərə alınan iş münasib iş sayılır 

* Münasib iş yerinin işaxtaranın yaşayış yerindən maksimum uzaqlığı ilə bağlı şərtlər həmin ərazidə nəqliyyat şəbəkəsinin imkanları nəzərə alınmaqla, müvafiq icra hakimiyyəti orqanının müəyyən etdiyi orqanlar tərəfindən müəyyən edilir 

* Səlahiyyətli dövlət qurumları tərəfindən təklif olunan işin münasibliyini müəyyən meyar və şərtlər normativ-hüqquqi sənəd kimi hələ də hazırlanmayıb 

* Belə vəziyyətdə yerli məşğulluq qurumları öz subyektiv baxışları əsasında təklif olunan işin münasib olub-olmaması barədə qərar verir 

* Nəticədə bir sıra işaxtaran vətəndaşlar reallıqda onun üçün münasib olmayan (yaşayış yerindən kifayət qədər uzaq, yüksək nəqliyyat xərcləri tələb edən və s.) işdən imtina etdiyi üçün işsiz kimi qeydə alınmaq və müavinət təyin edilmək hüququnu da itirmiş olur


Riskli həssaslı işsizlikdən sosial müdafiə: dünya örnəkləri 


* Covid-19 pandemiyasının son 1 ildə dünyanı üzləşdirdiyi ağır sosial-iqtisadi şərait göstərdi ki, hökumətlər istənilən fövqəladə və gözlənilməz dövr üçün risk həssaslı sosial müdafiə sistemi, eləcə də işsizlikdən müdafiə mexanizmləri qurmalıdırlar 

* Bəzi ölkələrdə müxtəlif səbəblərdən sığorta mexanizmlərdən kənarda qalan əmək qabiliyyətli əhalinin sosial təhlükəsizliyinin təmin ediməsi üçün sığortaya əsaslanmayan işsizlik müavinətiləri də verilir 

* Yəni passiv işszilik tədbirləri yalnız sığorta mexanizminə əsaslanmır, bəzi ölkələrdə (xüsudən sosial dövlət modelində) hökumətin büdcəsi hesabına işszilik yardımının da verilməsi təcrübəs var 

* Bir qayda olaraq belə yardmlar qanunvericiliklə müəyyən edilən minimum yaşayışın və ya minimum işszilik müavinətinin məbləğinə bərabər götürülür. Məsələn, Avstraliya, Lüksemburq və Yeni Zelandiya kimi ölkələrdə işsizlik yardım sistemi tətbiq edilir 

* Amma Avstriya, Finlandiya, Fransa, Almaniya, İrlandiya, İspaniya, Niderland və İsveçdə isə icbari və könüllü işsizlik sigortası sistemilə yanaşı işsizlik yardım sistemi də tətbiq olunur 

* Bu ölkələrdə işsizlik yardımı sistemi yerli hökumətlərin səlahiyyət dairəsinə daxil edilib. 

* İnsanların çox az hissəsi işsizlik müavinətindən asılı olmaqla bu sosial siyasət alətindən asılı olmaq istəyər 

* Əksinə daha çox sayda insan layiqli əmək haqqı əsasında münasib işdə çalışmağa üstünlük verir 

* Əgər xeyli sayda insan müavinət almağa can atırsa, bunun səbəbini ilk növbədə adekvat və layiqli işin tapılmamasında axtarmaq gərəkdir


Riskli həssaslı işsizlikdən sosial müdafiə: dünya örnəkləri 


* Beynəlxalq Əmək Konfransının 2011-ci ildə “Sosial ədalət naminə sosial təminat” mövzusunda keçirdiyi 100-cü sessiyada qeyd edilib ki, bu sahədə Yaponiyanın təcrübəsinə baxmaq olar 

* Yaponiya qanunvericiliyinə görə, iqtisadi böhran və ya təbiət hadisələri (sunami, zəlzələ) nəticəsində cəmiyyət böyük itkilərlə üzləşərsə, işszlük müavinətinin ödənmə müddəti əlavə olaraq 90 günədək uzadıla bilər. 

* Bu ölkədə natamam iş vaxtı rejimində (həftədə 30 saatdan az) çalışanlara və mövsümi işləyənlərə (il ərzində 4 aydan az) də müavinət ödənilir 

*Son 24 ayda 6 ay sığorta stajı alanlar da müavinət almaq hüququna malikdir. 

* Yaxud iqtisadi böhran nəticəsində işsizlik səviyyəsi 4%-i ötdükdə əlavə olaraq 60 gün müavinət ödənilməsi barədə hökumət qərar verə bilər 

* İşsizliyin yaranma səbəblərindən asıkı olaraq müavinətin ən azı 90 gün, ən çoxu 330 gün ödənilməsi nəzərdə tutulur  Müavinətin məbləği itirilmiş əmək haqqının 45%-80% intervalında ola bilər 

* Yaxud Almaniyada özünüməşğul əhalinin könüllü işsizlik sığortası proqramına qoşulmasına icazə verilir 

* Minimum sosial norma və standartlar haqqında 102 saylı Konvensiyası insanların işsizlik riskilə üzləşdiyi zamanı sosial müdafiəsiz qalmaması üçün onların sosial sığorta ilə əhatə edilməsinin zəruriliyini önə çəkir 

* Məşğulluğa kömək və işsizlikdən müdafiə haqqında 168 saylı Konvensiyaya görə, yalnız tam olaraq işini itirmiş şəxslər deyil, həmçinin qismən işsiz sayılan (iş vaxtının qısaldılması səbəbindən) şəxslər də işsizlik müavinəti ala bilməlidir. Konvensiyanın əsas müddəalrından biri budur ki, əvvəllər işsizlikdən sosial müdafiə sisteminin iştirakçısı olmayan (ilk dəfə əmək bazarının yeni iştirakçıları, əvvəllər özünüməşğulluqla qazanc əldə edənlər və s.) şəxslər də işsizlik riskilə üzləşdikdə müavinət ala bilmək imkanına sahib olmalıdırlar. 

* Sosial müdafiənin minimum şərtləri haqqında 202 saylı Tövsiyəyə əsasən, müxtəlif səbəblərdən gəlir səviyyəsi işsizlik müavinəti təyin edilməyə imkan verməyən şəxslər belə risk halında ölkədə qəbul edilmiş minimum sosial müdafiə şərtlərinə uyğun baza gəlirlərinə uyğun vəsaitlə təmin edilməlidir. 

* Dünya ölkələrində əsasən sığorta mexanizmi tətbiq edilsə də, müəyyən sayda ölkələrdə sığorta mexanizminə əsaslanmayan işsizlik müavinəti sistemi də mövcuddur 

* 82 ölkə icbari, 3 ölkə paralel olaraq könüllü işsizlik sığortası sistemi tətbiq edir, 24 ölkədə isə sıortaya əsaslanmayan, ümumi sosial müdafiə tədbirləri çərçivəsində dəstək mexanizmləri mövcuddur


Riskli həssaslı işsizlikdən sosial müdafiə: dünya örnəkləri 


* Dünya Bankının Covid-19 pandemiyası dövründə müxtəlif ölkələrdə həyata keçirilən məşğulluq tədbirlərinə dair hazırladığı İcmala görə 131 ölkədə böhrana qarşı ümumi 286 sosial müdafiə tədbirinin 82-i bilavasitə məşğulluqla bağlı olub 

* Həmin tədbirləri bir neçə istiqamət üzrə qruplaşdırmaq mümkündür və bura daxildir: 

* İşsizlik müavinətinin ödənmə müddətinin uzadılması, 

* qeyri-formal sektorda çalışan, yaxud özünəməşğulluqla əhatə olunan və işsizlik sığortası ilə əhatə edilməyən isşzilərə maddi yardımlarına təyin edilməsi, 

* isşziliklə üzləşən insanlara ərzaq yardımlarının göstərilməsi, 

* Covid-19 virusuna yoluxaraq işləmək imkanını itirən insanların bütün zəruri tibbi dəstəklə təmin edilməsi, 

* iş yerlərinin bağlanmaması üçün işəgötürənlərə subsidiyaların verilməsi, pensiyaya çıxmasına 6 ayadək qalan və pandemiya ilə əlaqədar işini itirmiş şəxslərin erkən pensiya hüququ qazanması, 

* işsizlik sığortası ilə əhatə olunan əmək qabiliyyətli şəxslər üçün sığorta stajı tələbinin müvəqqəti olaraq təxirə salınması və s 

* İƏİT-nın hazırladığı 2020-ci il üzrə məşğulluq icmalında da pandemiya dövründə dünya ölkələrinin üzləşdikləri işsizlik problemləri və həyata keçirilən tədbirlərə ətraflı toxunulub. 

* Hesabatda qeyd olunur ki, ABŞ kimi özünün son 50 illk tarixində işsizliyin ən aşağı səviyyəsinə nail olmuş ölkədə pandemiya elan olunandan dərhal sonra işsizlik ən yüksək həddə - 14,7%-ə yüksəldi 

* Hökumətin iş yerlərini qorumaqla bağlı bütün səylərinə baxmayaraq 2020-ci ilin mart-may ayları ərzində işsizlik müacinəti almaq üçün müraciət edənlərin sayı 40 mln. nəfəri ötdü. 

* Yaxud İsraildə işsizlik sığortası almaq üçün müraciət edənlərin sayı böhranın başlanma dövrünə nisbətən 7 dəfədən çox artdı. 

* Bu cür statistika İƏİT ölkələrinin üçdə ikisini qlobal pandemiya elan olunmasının elə ilk ayında işsizlik üçün vəsaitlərin həcmini artırmaqla bağlı qərar qəbul etməyə məcbur buraxdı. 

* Onların əhəmiyyətli hissəsi müavinət təyin olunmaq üçün minimum sığorta stajının tətbiqi tələbini dayandırdılar 

* İspaniyada sınaq müddətində özünü doğrultmadığı üçün əmək müqaviləsinə xitam verilən işçilərə hökumət dəstək verdi, 

* ABŞ və Finlandiyada özünüməşğulların gəlirlərin kompensasiyasına vəsait ayrıldı, 

* Norveç əmək haqqına görə işsizliyin əvəzlənmə əmsalını 62,5%-dən 80%-ə yüksəltdi.


Tədqiqatın əsas nəticələri və risk həssaslı işsizlikdən sosial müdafiə sisteminin formalaşdırılması üçün təkliflər 

* Covid-19 koronavirus pandemiyası Azərbaycanda potensial olaraq isşizlik riski ilə üzləşə biləcək əhalinin sosial müdafiəsinin təşkili ilə bağlı bir sıra çağırışları ortaya qoydu. 

* Məlum oldu ki, sakit dövrlərdən fərqli olaraq iqtisadiyyatın qapadılmasına, iqtisadiyyatın daralmasına səbəb olan hadisələr baş verdiyi mərhələdə genişmiqyaslı qeyri-formal məşğulluq daha ciddi sosial təhlükəsizlik probleminə çevrilir 

* Həm də ayrıca götürülmüş sosial sığortasız fərdlər üçün deyil, bütövlükdə dövlət üçün təhlükəsizlik məsələsi kimi qarşıya çıxır 

* Bu baxımdan müstəqil qiymətləndirmələrə görə, Azərbaycanda iqtisadi fəal əhalinin yarısından çoxnun qeyri-formal məşğulluq sferasında olması ciddi narahatlıq doğuran məqamlardan biridir 

* Digər tərəfdən, işsizliyin statistik uçotu, məşğulluğun strukturuna dair statistik hesabatlılıq sahəsində həlli vacib olan problemlər qalmaqdadır 

* Tədqiqatın üzə çıxardığı problemlərdən çıxış edərək Azərbaycanda risk həssaslı işsizlikdən müdafiə sisteminin formalaşdırılması üçün aşağıdakı addımların atılması zəruri hesab edilir: 


Tədqiqatın əsas nəticələri və risk həssaslı işsizlikdən sosial müdafiə sisteminin formalaşdırılması üçün təkliflər 


* Hökumətin konkret sektorlar və konkret dövrlər üzrə qeyri-rəsmi məşğullğun miqyasının məhdudlaşdırılması üçün hədəflər müəyyələşdirməsi çox önəmlidir. 

* Məsələn, yaxın 5 və ya 10 ildə bu qeyri-formal məşğulluğun miqyasının hansı həddə qədər kiçiləcəyi və hansı mexanizmlər vasitəsilə buna nail olunacağı ictimaiyyətə rəsmi sənədlər vasitəsilə bəyan edilməlidir; 

* İşsizlik və məşğulluq statistikasının təkmilləşdirilməsinə ehtiyac var 

* Xüsusilə də qeyri-formal məşğul əhalinin sayı, onların sektorlar və regionlar üzrə bölgüsü, 

* məşğulluq statusuna görə iqtisadi fəal əhalinin ölkə və regionlar üzrə bölgüsü, 

* iqtisadiyyatın sektorları üzrə məşğulluq statistikasının regional əsasda açıqlanaması təmin edilməlidir;



Tədqiqatın əsas nəticələri və risk həssaslı işsizlikdən sosial müdafiə sisteminin formalaşdırılması üçün təkliflər 


* Beynəlxalq Əmək Təşkilatının metadologiyası əsasında işsizliyin müayinəsinin aylıq aparılmasına, əldə edilən nəticələrlə bağlı daha detallı və operativ məlumatlar açıqlanmasına ehtiyac var. 

* Belə ki, bu müayinənin aylıq keçirilməsinə, nəticələrinin bütün bölgələr üzrə hər növbəti ayın 20-dən gec olamayaraq açıqlanması təmin edilməlidir; 

* İşsizlikdən sığorta mexanizminin əhatə dairəsinin genişləndirilməsi zəruridir 

* Belə ki, işsizlikdən sığorta ilə bağlı mövcud qanunvericilikdə nəzərdə tutulandan fərqli olaraq yalnız əmək müqaviləsi ilə işləyənlərin deyil, bir sıra qeyri-muzdlu statusa malik işçilərin də sığorta mexanizminə cəlb edilməsi təmin edilməlidir. 

* Torpağın ölçüsü nəzərə alınmadan bütün torpaq mülkiyyətçilərinin məşğul əhali hesab edilməsi və həmin əhali qrupunun işsizlik sığortası mexanizmindən kənarda saxlanması təcrübəsinə son verilməsi zəruridir 

* Hər hansı istisna və meyar olmadan torpaq sahiblərinin eyni səviyyədə məşğul əhali kateqoriyasına aid edilməsi sosial ədalət prinsipinin pozulması ilə yanaşı, bu sosial qrupu daima sosial risklərdən müdafiəsiz saxlayır; 

* Qanunvericilikdə insanların işsiz kimi qeydə alınmasına və isşizlik sığortası ilə əhatə olunmasına subyektiv və bürokratik maneələr yaradan hüquqi mexanizmlər təkmilləşdirilməlidir. 

* Məsələn, məşğulluğa dair qanunvericilikdə təsbit edilən “münasib iş” anlayışı ilə bağlı dəqiq meyar və prinsiplər, 

* münasib iş yerinin işaxtaran üçün maksimum uzaqlığını müəyyən edən tələblər normativ-hüquqi akt statusu ilə təsdiqlənməli, 

* bütün ölkə üzrə məşulluq orqanları vahid sənədə istinad etməli və öz subyektiv rəyləri əsasında “münasib iş” anlayışından istifadə etməməlidirlər.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder