2020-ci il iyulun 24-də “İqtisadi Forum” ekspert
qrupunun növbəti görüşü keçirilib. Görüşdə “İqtisadi Forum” ekspert qrupunun
üzvü, pofessor Rasim Həsənov “Dövlət borcu və onun idarəçiliyi” mövzusunda təqdimatla
çıxış edib.
R.Həsənov bildirdi ki, dövlət borc fəaliyyətində
müstəsna mövqeyə malikdir. Çünki borc
burada həm iqtisadi siyasətin elementidir, həm də bütün iqtisadi proseslərə çox
ciddi təsir vasitəsidir. “Borcu iqtisadi fəaliyyətin resursu”, - hesab edən
ekspert qeyd etdi ki, ondan düzgün istifadə etmək vacibdir. Onun sözlərinə görə,
əks təqdirdə borcun iqtisadiyyata xeyrindən çox zərəri olur: “Dünya ölkələrinin
43 faizi borclara münasibətdə təhlükəli zonadadır. Bu da ciddi göstərici hesab
edilir. Azərbaycanda borcların əsas hissəsi dövlət maliyyəsində yox, dövlət
sektorundadır.
Beynəlxalq təcrübədə ölkənin xarici borcunun
dayanıqlığı göstəricisi əsasən 3 indikator vasitəsi ilə müəyyənləşdirilir: xarici
borc/məhsul və xidmətrin ixracı; beynəlxalq
ehtiyatlar/xarici borc; xarici borc/əhali sayı. BVF-n tövsiyyələrinə əsasən ölkənin xarici borcunun risk səviyyəsini məcmu
xarici borc/ÜDM" göstəricisi ilə müəyyənləşdirmə məqsəduyğundur. 30% səviyyəsində
-aşağı riskli, 50%-ən çox isə yüksək riskli borc hesab olunur. Bu kriteriyalara uyğun olaraq Azərbaycanda
xarici borcla bağlı təhlükə yoxdur”.
Beynəlxalq maliyyə institutunun məlumatlarına əsasən
dünya üzrə borc tarixi maksimuma çataraq 2020 əvvəlinə qlobal milli məhsulun 322%
çatmış və 253 trilyon dollar təşkil edib.
ABŞ-da borc yükü -327%, Yaponiya -540%, Avrozona ölkələri -388% olub.
Ekspertlərin qiymətlndirmələrinə görə bunun əsas səbəbi faiz dərəcələrinin
hamılıqla aşağı salınmasıdır.
R.Həsənov məlumat verdi ki, Azərbaycan dövlətinin
borcu ilə bağlı ən mühüm sənəd 2018-ci ildə qəbul edilən “Azərbaycan
Respublikasında dövlət borcunun idarə edilməsinə dair orta və uzun müddət üçün
Strategiya” sənədidir. O bu sənəddə 3 strateji hədəfin müəyyən olunduğunu dedi:
“ Həmin hədəflər dayanıqlı və idarəolunan dövlət borcu səviyyəsinə nail olmaq,
risklərin idarə edilməsi sisteminin təkmilləşdirilməsi, dövlət borcalmaları üzrə
infrastrukturun və nəzarət mexanizmlərinin gücləndirilməsidir.
2020-ci
ilin yanvarın 1-nə olan məlumata əsasən, Azərbaycanın dövlət borcu 16,87
milyard manat təşkil edir. Adambaşına dövlət borcu 1675,8 manat olub. Ümumi
dövlət borcunun 15,454 milyard manatı (91,6 faizi) xaric borc, 1,415 milyard
manatı daxili borcdur. Azərbaycanın dəyişən faiz dərəcəsi ilə olan borc öhdəliyi
xarici borc məbləğinin 52,8 faizini, sabit dərəcə ilə olan isə 47,2 faizini təşkil
edir.
Staretegiyada 2018-2025-ci illərdə dövlət
borcunun idarə olunması sahəsində əsas məqsəd dövlət borcunun dayanıqlığını təmin
etməklə ÜDM nisbətinin tədricən azaldılmasıdır. Dövlət zəmanəti ilə cəlb edilən
xarici borcun tərkibinə əsasən, əsas borclara “Cənubi Qaz Dəhlizi” layihəsinin
maliyyələşdirilməsi xərcləri (3,147 milyard dollar), “Azərenerji” ASC (928,2
milyon dollar), “Azərbaycan Dəmir Yolları” QSC (479 milyon dollar), SOCAR
(460,6 milyon dollar) və sair təşkilatların (778,3 milyon dollar) xarici maliyyə
mənbələrindən dövlət zəmanəti ilə cəlb etdikləri kreditlər daxildir. Daxili
dövlət zəmanətli borcun tərkibinə isə “Azərbaycan Beynəlxalq Bankı” ASC-nin
sağlamlaşdırılması tədbirləri çərçivəsində bankın toksik aktivlərinin alınması
üçün “Aqrarkredit” tərəfindən buraxılan qiymətli kağızlara verilən dövlət zəmanəti
(10,59 milyon manat), SOCAR-ın bir sıra layihələrinin maliyyələşdirilməsinə
verilən dövlət zəmanəti (321,7 milyon manat) və Əmanətlərin Sığortalanması
Fondunun xeyrinə buraxılan sadə veksel (800 milyon manat) üzrə borclar daxildir”.
Ekspert R.Həsənov
qeyd etdi ki, rəsmi məlumatlara əsasən 2020-ci
ildə ümumi dövlət borcunun ÜDM-yə nisbəti 20,7 faiz, dövlət büdcəsi xərclərinə isə nisbəti 6,8 faiz səviyyəsində nəzərdə
tutulub ki, bu da Strategiya ilə müəyyən edilən həddən 8,2 faiz bəndi aşağıdır:
“Aparılan araşdırmalar göstərir ki, milli valyutanın məzənnəsində ola biləcək hər
hansı dəyişiklik nəticəsində dövlət borcunun həcminin, həmçinin borca xidmət xərclərinin
artması riski daim diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır. Borclanmanın
institusional təhlili vacibdir. Borcları alanların və istifadə edənlərin
borclanma prosesində səmərəliliyin artırılmasının vacibliyi, dövlət borcunun
xarakteri nəzərə alınmaqla, ən aşağı xərclə tələb olunan maliyyələşmənin təmin
edilməsi mühüm hədəflərə çevirilməlidir”.
Ekspert hesab edir ki, ölkəmizdə nəzarət zərfi dövlətə məxsus olan səhmdar cəmiyyətlərdə
və şirkətlərində mövcud kredit xətlərinə fərdi yanaşmaqla borc tənzimlənməlidir.
Kredit layihələri və resursların istifadəsinə nəticəlilik və səmərəlilik
baxımından maliyyə nəzarəti təmin olunmalı, xarici makroiqtisadi şokların büdcə
və xərclərinə təsirinin azaldılması məqsədilə borc yükünün valyuta priorotetləri
müəyyənləşdirilməli, mütəmadi olaraq
valyuta riskləri qiymətləndirilməlidir. Borclarla bağlı qanunvericilik təkmilləşdirilməsi
və müfəssəl statistik məlumatların açıqlanması da tövsiyə edildi.
Sonda mövzu ilə bağlı fikir mübadiləsi keçirildi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder