“Əmanətlərin tam sığortalanması haqqında” Qanunun tətbiqi
bu ilin dekabrında başa çatacaq. Mərkəzi Bank rəsmilərinin açıqlamasına əsasən,
həmin tarixə qədər əmanətlərin sığortalanması ilə bağlı yeni mexanizm
hazırlanıb qəbul ediləcək. Yeni mexanizmdə əmanətlərin sığortalanması
sisteminin təkmilləşdirilməsi nəzərdə tutulur.
Bəs, əmanətlərin sığortalanması sistemində hansı
yeniliklər, dəyişikliklər olmalıdır?
“İqtisadi Forum” ekspert qrupunun üzvü, iqtisadçı Elçin
Rəşidov hesab edir ki, Əmanətlərin Sığortalanması Fondunun (ƏSF) işləmə
prinsipi bazar iqtisadiyyatı qaydalarına uyğunlaşdırılmalıdır. Onun fikrincə,
hazırda ƏSF bazar prinsipləri ilə fəaliyyət göstərmir və bu vəziyyət həmişə
problem yaradır.
“ƏSF-nin özünün əvvəldən işləmə mexanizmi, mayası
bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə uyğun deyil və sığortaçı təşkilat kimi çıxış
etmir”, - deyən E.Rəşidov söylədi ki, bütün problemlərin mənbəyi burdadır: “Sığortaçı
təşkilat sığortalının risklərini sığortalayır. Burada sığortalı ilə sığortaçı
arasında heç bir müqavilə yoxdur. Sığortalı kimdir? Sığortalı bankda əmanət
yerləşdirəndir. Problem ondadır ki, sığortalı bankda əmanət yerləşdirdikdə
avtomatik sığortalanır. Əmanətçi könüllü şəkildə pulunu ödəməklə vəsaitini
sığortalaya bilməlidir. Fond kluba üzvlük haqqı toplayan kimi sığorta haqqı
alır, sığortaladığı adamlarla, yəni, əmanətçilərlə müqavilə bağlamır. ƏSF üçün
sığorta haqqını banklar toplayır.
Sığortaçı təşkilat bütün banklara eyni sığorta
haqqı qoya bilməz. Sığorta haqqı bankın özünün riskinə uyğun olaraq əmanətə
nisbətdə müəyyənləşdirilməlidir. Bu nisbət
bankın risk vəziyyətinə uyğun olaraq əmanətin məbləğinin 1-2 faizi qədərində
ildə bir dəfə tutula bilər. Burada sığortaçı sığortalının qarşısında məsuliyyət
götürür və müqavilə müddətində məsuliyyətdən qaça bilmir. Hazırda isə vəziyyət
başqa cürdür.
ƏSF aktuar işlər aparmır, bankların risklərini
ölçmür. ƏSF sığortanın riskini ölçmədən sığorta haqqını necə tələb edə bilər? Hansı
sığorta təşkilatı sığortalının riskini ölçmədən sığorta haqqı müəyyənləşdirir?
ƏSF yalnız sığorta haqqı toplamaqla məşğuldur”.
E.Rəşidov ƏSF-nin daha çox bank bağlayan təşkilat
kimi tanındığını və bağlanan bankların inzibatçısı kimi çıxış etdiyini söylədi.
Onun fikrincə, ƏSF-nin bu fəaliyyəti maraqların konfliktiki yaradır: “ƏSF əmanətlərin
sığortalanmasını, qorunmasını və bununla da Azərbaycanda əmanət, depozit sektorunun
böyüməsini, fondların dövriyyəsini təmin etməkdə maraqlı olmaqdansa, bankların
bağlanmasında maraqlıdır. Yalnız banklar bağlananda ƏSF üçün iş imkanı yaranır.
Bu zaman ƏSF nə edir? İlk işi bankların aktivini nəzarətə götürməkdir. Aktivlər
hesabına sığortalı əmanətlər üzrə sığorta ödənişini edir. Burda da bazar
iqtisadiyyatı qaydaları pozulur. Sığortaçı təşkilat sığorta ödənişlərini öz vəsaiti
hesabına verməlidir, başqasının pulunu götürüb verməli deyil. Çünki banklardan
sığorta haqqı alınıb və həmin vəsaitlər hesabına fond yaradılıb. Sığorta hadisəsi
də baş verəndə həmin fondun vəsaitlərindən götürüb əmanətləri qaytarmalıdır. Hazırda
sığortaçı ilə sığortalı arasında olan münasibətləri düzgün tənzimləmir.
Bankın aktivləri hesabına sığorta ödənişləri həyata
keçirildiyinə görə sığortasız əmanətləri, sahibkarların bankda olan vəsaitini qaytarmaq
imkanı məhdudlaşır və bir çox həmin pullar batır. ƏSF bu pulların batmasında
iştirak edir. Əgər ƏSF sığortalanan əmanətləri aktivlərin hesabına yox, sığorta
haqları hesabına yığılan vəsait hesabına qaytarsaydı, sığortasız əmanətçi və
sahibkarlar da pullarını alardı.
ƏSF-nin həm sığortaçı, həm də ləğvedici olması 2
müxtəlif maraqların konfliktini əməli gətirir. Bu konflikti aradan qaldırmaq
üçün qanun dəyişməlidir. Həmçinin, ƏSF-nin nizamnaməsi dəyişdirilməlidir və o,
bazar iqtisadiyyatına uyğun formalaşdırılmalıdır. O, faktiki olaraq sığortaçı təşkilat
deyil, əslində ləğvedici orqandır.
Hal-hazırda əmanətlərin sığortalanmasını özəl
sığorta şirkətləri həyata keçirə bilmir. Çünki Mərkəzi Bankın davranışlarını
heç kim proqnozlaşdırmaq imkanına sahib deyil. Buna görə də əmanətlərin
sığortalanmasını dövlət öz üzərinə götürüb və bu məqsədlə ƏSF adında sığorta təşkilatı
yaradıb. İstənilən halda dövlət ƏSF formasında sığorta təşkilatı yaratsa da bu
qurum bazar prinsiplərinə əməl etməlidir”.
Ekspert düşünür ki, əmanətlərin sığortalanması üçün
faiz limiti müəyyən edilməməlidir: “İmkan verilməlidir ki, banklar istədikləri
faiz dərəcələri ilə əmanət cəlb etsin. Bankların hər hansı birinin likvidliyi
pozularsa, risk yaradarsa, Mərkəzi Bank həmin bankın əmanətlərin qəbulu ilə
bağlı lisenziyasını geri ala bilər.
ƏSF faizlərə limit qoymalı deyil. Limit müəyyən etmək
sığorta təşkilatının səlahiyyəti çərçivəsində olan məsələ deyil. Banklar istədiyi
faizlə əmanət qəbul edə bilməli və həmin əmanətlər sığortalanmalıdır. Əgər
bankın vəziyyəti risklidirsə, ƏSF həmin bankda olan əmanətlərin
sığortalanmasını dayandırmalıdır. Bunu da obyektiv şəkildə, bankın maliyyə
hesabatları əsasında əsaslandırmalıdır.
ƏSF əmanət faizlərini müəyyən etməkdə banklara sərbəstlik
verməli, hər bank üzrə sığorta dərəcəsi müəyyənləşdirilməlidir, ƏSF bununla
bağlı məlumatı saytında yerləşdirməlidir, saytda həmçinin hansı bankdakı əmanətlərin
sığortalanmadığı göstərilməlidir, bundan sonra əmanətçilərin özü əmanət yerləşdirdiyi
bankı müəyyənləşdirəcək. Əmanətçi istəsə ƏSF-nin özü ilə də birbaşa müqavilə
bağlamaq imkanına sahib olmalıdır, eyni zamanda əmanətçi istəyinə uyğun olaraq əmanətini
sığortalamaya da bilər. Çünki sığorta əlavə haqdır və əmanətçi sığortadan
imtina etməklə həmin haqqı özünə götürəcək.
Hazırkı qaydalarla sığorta haqqını banklar üzvlük
haqqı şəklində ödəyir. Banklar üçün maraqlı deyil ki, onlar iflas olduqda əmanətçi
pulunu ala bilib, yoxsa yox.
Bankların əmanətlər üzrə faiz dərəcələrini
qaldırması sonsuz şəkildə baş verə bilməz. Çünki faizlər banklar üçün xərc
olduğundan banklar faizlərin daha çox artmasında maraqlı olmayacaq.
Bank riskinin aşağı düşməsi üçün öz likvidliyini
daha çox artırmağa çalışacaq. Likvidliyin həddən çox artırılması bank üçün səmərəli
deyil. Bank cəlb etdiyi vəsaitlər hesabına kreditlər verməlidir ki, öhdəliyini
icra edə bilsin. Digər tərəfdən kreditləri verən zaman özünün risk səviyyəsini
aşağı tutmağa çalışacaq”.
Ekspert hesab edir ki, hazırkı situasiyada ƏSF
bankların bağlanmasında maraqlı tərəf kimi görünür. Onun sözlərinə görə, vəziyyəti
dəyişmək üçün hökmən ƏSF yenidən təşkil edilməlidir: “Yeni qanun və nizamnamə qəbul
edilərək ƏSF yenidən təşkil edilməlidir. Qanunda ƏSF-nin ləğvedici kimi rolu
olmamalıdır. Ləğvedici hüququ başqa təşkilatlara verilməlidir. Həmin təşkilatların
da bankın aktivlərinə əl qoymaq hüququ olmamalıdır. ƏSF-nin nizamnaməsində göstərilməlidir
ki, bank iflas olduqda əmanətlər fondun vəsaiti hesabına qaytarılacaq”.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder